סרטונים שיווקיים לעסקים הם הגדרה כוללת לכל סוגי הסרטונים המיועדים להשגת מטרות שיווקיות כאלו ואחרות, כאשר בין יתר סוגי הסרטונים השיווקיים תוכלו למצוא:
- סרטוני תדמית – סרטונים המיועדים לצרכי הגברת המודעות למותג כזה או אחר
- סרטוני פרסומית – סרטונים המיועדים לצרכי העברת מסרים שיווקים בפרק זמן קצר יחסית
- סרטוני מוצר – סרטונים שיווקים המיועדים לצרכי הדגשת היתרונות היחסיים של המוצר ואופן השימוש בו
- סרטוני הדרכה ו/או מידע – סרטונים המיודעים לצרכי הסבר בנוגע לשירות, מוצר או רעיון כזה או אחר
סרטונים אלו מיועדים לצרכי שידור באפיקי מדיה שונים, החל משידורי טלוויזיה במהלך הפסקת הפרסומות או מתן החסויות, דרך שידור הסרטונים ברשת האינטרנט במגוון רחב של פלטפורמות ועד לשידור מחזורי בבית העסק באמצעות שידורי טלוויזיה במעגל סגור.
יצירת סרטונים שיווקיים לעסקים – מה חשוב לדעת?
עד אמצע העשור הראשון של המאה ה-21, תהליך הפקתם של סרטוני תדמית, פרסום, מוצר וכדומה, היו כרוכים בעלויות כספיות גבוהות וזאת לנוכח העובדה שתהליך הפקת הסרטון חייב הפקת ימי צילום ממושכים ולאחר מכן מספר רב של ימי עריכה על מנת להפיק סרטון שיווקי קצר וקולע מתוך כל תוצרי הצילום. כיום, עומדות לרשותנו מגוון רחב של תוכנות מחשב וטכנולוגיות חדשניות המאפשרות הפקת סרטוני שיווק בפרק זמן קצר, כאשר כל אחד ואחת מאיתנו יכול להפיק לעצמו סרטונים שיווקיים באמצעותם. יחד עם זאת, חשוב לציין את העובדה שהפקת סרטוני שיווק ברמה מקצועית גבוהה ובאיכויות תוכן היוצרות עניין בקרב הצופים, מחייבים את מעורבותם של אנשי מקצוע בתהליך ההפקה והיצירה, משלב יצירת התסריט העומד מאחורי הסרטון, דרך הפקתו ועד הבאתו לשידור באחד מאפיקי המדיה השונים.
הפקת סרטונים שיווקיים – עכשיו יותר מאי פעם
הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים שנכסו אל תוך חיינו באמצע העשור הקודם, תרמו את חלקם לכך שאנו צורכים יותר ויותר תכני וידאו מאשר תכנים טקסטואליים. כיום, למעלה מ-80% מסך כל התוכן העובר בניידים ובמחשבים הנייחים הוא תוכן ויזואלי שברובו המכריע שייך לקטגוריית סרטוני וידאו. הפופולאריות ההולכת וגוברת של אתרי וידאו ברשת ( דוגמת יוטיוב הנחשב לאתר השני הנצפה ביותר בעולם) ולפיצ'רים השונים להצגת סרטוני וידאו ברשתות החברתיות, הופך את הסרטונים השיווקיים לאמצעי שיווק הכרחי עבור כל חברה ובית עסק בכל סדר גודל.
הפקת סרטונים שיווקיים – כיצד?
הפקתם של סרטונים שיווקיים מכל סוג (תדמית, פרסומת, סרטי מוצר, סרטי הדרכה וכו), היא פעולה מקצועית המתאפשרת כיום באמצעות מספר שיטות שונות וביניהן:
- טכנולוגיית המסך הירוק – טכנולוגיה זו מאפשרת לצלם אובייקט מצולם על גבי מסך ירוק (או כחול) ולאחר מכך "להלביש" על גבי המסך רקעים שונים.
- סרטוני וידאו בתלת מימד – טכנולוגיה מתקדמת המיועדת בעיקר לצרכי הפקת סרטוני מוצר בהם קיימת חשיבות להצגת המוצר באופן תלת מימדי.
- אנימציה – סרטוני אנימציה מיועדים לצרכי הפקתם של סרטונים שיווקיים מסוג תדמית או פרסומת, כאשר האנימציה מהווה תחליף לתוצרי הצילום בווידאו.
- צילומי וידאו בשילוב אפקטים – תוצרי צילום בווידאו מהווים חומר גלם לצרכי עריכתם של סרטונים שיווקיים בהם מוצגים אפקטים חזותיים כאלו ואחרים התורמים להעברת המסר השיווקי.
וזאת לצד טכנולוגיות הפקה נוספות המשמשות ליצירת סרטונים שיווקים לכל מטרה.
הפקת סרטונים שיווקיים – שלב אחר שלב
כפי שציינו לעיל, תהליך הפקתו של סרטון שיווקי כזה או אחר הוא תהליך עבודה מקצועי אותו חשוב ליישם באמצעות אנשי מקצוע העוסקים ומתמחים בעולמות התוכן הרלוונטיים. תהליך ההפקה עצמו מורכב ממספר שלבים מקצועיים שונים וביניהם:
שלב האפיון המקדים – שלב ראשוני במסגרתו קובעים את מטרות הסרטון והמסרים השיווקים הרלוונטיים לגבי השגת המטרה. בשלב זה מושם דגש על הגדרת קהלי המטרה הרלוונטיים לצפייה בסרטון.
שלב כתיבת התסריט – לאחר גיבוש מטרות הסרטון ניגשים לשלב היצירתי של תהליך הפקת הסרטון וזאת באמצעות כתיבת תסריט מלא לסרטון. בשלב זה נהוג לחלק את הסרטון לפריימים שונים שלגבי כל אחד מהם נקבע מה רואים ומה שומעים.
שלב הסטורי בורד – עם השלמת שלב כתיבת התסריט, נהוג להציג אותו כסטורי בורד שהוא בתרגום מילולי: סיפור בתמונות. באופן זה ניתן להמחיש מה רואים ומה שומעים במהלך הסרטון באמצעות איורים או תמונות המעבירות את המסר.
שלב ימי הצילום – בהתאם לשיטה בה הוחלט על הפקת הסרטון (מסך ירוק, תלת מימד, אנימציה וכו) ניגשים למלאכת הפקת תוצרי הצילום או האנימציה. חומרי גלם אלו ישמשו לצרכי עריכת הסרטון בהתאם לטכנולוגיה בה נעשה שימוש לצרכי ההפקה.
שלב הקריינות – במקביל לצילומי הסרטון או הפקתו בשיטת הפקה כזו או אחרת, מקליטים גם את תוצרי השמע של הסרטון. ברוב המקרים נהוג להקליט את המלל באולפן הקלטות מקצועי ולאחר מכן לעשות מיקס סאונד ולהתאים את התכנים הווקאליים לתכנים הויזואליים הנראים במהלך הסרטון.
שלב עריכת הסרטון – בשלב זה עורכים את כל תוצרי הצילום או ההפקה לכדי סרטון באורך מלא בהתאם לתסריט המובנה ומכינים אותו לשידור בכל פלטפורמה על פי דרישותיה.
הפקת סרטוני רשת לעסקים
סרטוני רשת הם הגדרה כוללת לכל סוגי הסרטונים הניתנים לשידור באחת מהפלטפורמות המיועדות לצורך כך ברשת האינטרנט, כאשר השאיפה של כל חברה או גוף עסקי הוא להפיק סרטוני רשת שיהפכו לויראליים ויגרפו מיליוני ציפיות. כיום, תוכלו להעלות לשידור ברשת האינטרנט מגוון רחב של סרטונים שיווקיים קצרים וקולעים היכולים להפוך גם הם לסרטונים ויראליים המוצאים את עצמם מועברים גם מחוץ לרחבי הרשת באמצעות הוואצסאפ בעיקר. כוחו של הפרסום הויראלי הוא משמעותי עבור מותגים ומוצרים שונים ולכן הוא חייב להוות חלק בלתי נפרד באסטרטגיה השיווקית של כל בית עסק המבסס את פעילותו הדיגיטלית על הפקת סרטונים שיווקיים.
כיצד תוכלו להפוך את הסרטון השיווקי שלכם לנצפה יותר ברשת?
על מנת להפוך את הסרטונים השיווקיים שלכם לנצפים יותר ברשת האינטרנט תדרשו להקדיש תשומת לב מרבית לכל אחד מהנושאים הבאים:
- מי קהל המטרה שלכם? – על מנת לגרוף כמה שיותר צפיות לסרטונים השיווקיים שלכם חשוב שהם יותאמו מלכתחילה לקהלי המטרה אליהם אתם פונים ומכוונים ולצורך כך קיימת חשיבות רבה לפעולת הפילוח והמיקוד של קהלי היעד הרלוונטיים עבורכם.
- מעקב דינמי אחר המתחרים – בכל תחום עסקי קיימת תחרות הולכת וגבורת על ליבו וכיסו של הצרכן, ולכן, אנו ממליצים לכם לבצע מעקב דינמי אחר הפעולות השיווקיות של המתחרים הישירים שלכם ובדקו מה הן הפעולות השיווקיות היכולות להעניק לכם יתרון יחסי על פני המתחרים ותרגמו אותן לאלמנטים ויזואליים אותם תוכלו לשלב במהלך הסרטון.
- הימנעו מדברים שגרתיים ואל תהססו לחשוב מחוץ לקופסא – לפני שאתם ניגשים למלאכת הפקת הסרטון משלב התחקיר המקדים וכתיבת התסריט, אנו ממליצים לכם לערוך רשימה של כל המסרים השיווקיים החשובים וההכרחיים לגביכם ולכל אחד מהמסרים להתאים מסר ויזואלי חד וקולע.
פעולות אלו ונוספות יסייעו גם לכם להפיק סרטוני רשת שיווקיים היוצרים עניין בקרב קהל הגולשים הרלוונטי עבורכם.