בשלהי חודש ספטמבר השנה, ביקר אותנו עדכון ליבה מבית גוגל וכרגיל, התעשייה לא בדיוק יודעת מה משמעות העדכון ומה בדיוק מטרתו. אין ספק שלא מעט אתרים, הרגישו או ירגישו תנודות בדירוגים, בין אם מדובר בירידה או עלייה במיקומים ולכן חשוב להתעכב על העדכון ולעזור לכם להכיר את עדכוני גוגל וגם להעניק לכם סט כלים להתמודדות מול העדכונים השונים.
לאור העובדה שהעדכון היה עדכון ליבה, היה לנו חשוב לכתוב אודותיו וקצת לבחוש בו ומי יודע, אולי זה יעזור לנו להבין את העדכון טוב יותר ולהתכונן לבא אחריו (כי אין ספק שיהיו עוד עדכונים). כפי שכבר ציינו בעבר, אין צורך לדאוג ואם גוגל תזהה שיותר מדיי אתרים נפגעו, "תיקון עדכון" יתבצע.
אז מהו עדכון ליבה?
גוגל, מדווחת כי היא מבצעת התאמות לאלגוריתם שלה על בסיס קבוע, כמעט באופן יומיומי (וזה גם מאוד הגיוני בסך הכל), וכל זאת במטרה להמשיך לשרת את הגולשים יותר טוב, להעניק תוצאות מותאמות יותר ולדרג את האתרים באופן טוב יותר. במרבית הפעמים, עדכונים אלו לא מושכים תשומת לב מיוחדת ואפילו לא מורגשים, אך מספר פעמים בשנה ישנם עדכונים משמעותיים יותר והם כבר מושכים חתיכת תשומת לב, תודות לתנודות הנצפות לאחריהם… לעדכונים אלו קוראים "עדכוני ליבה".
לרוב, גוגל מכירה ומודה בעדכוני הליבה הללו, זאת מפני שהיא רוצה להעניק לבעלי האתרים מידע מדוייק יותר לגבי מה הם יכולים לעשות על מנת לשפר את האתר שלהם וכיצד להיות אתר טוב יותר עבור הגולשים. העדכון שהתרחש בספטמבר, היה קצת יותר ספציפי מבחינת גוגל אשר הדגישה כי לפעמים, הכל בסדר בתוכן באתר ועדיין ייתכן ויורגשו ירידות מיקומים, כתוצאה מהעדכון הספציפי הזה. חשוב להבין שמטרת העדכון היא לא בהכרח להעניש תוכן או אתר, אלא פשוט למצוא תוכן שכתוב טוב יותר ומפותח יותר, כמו גם אמין יותר עבור המשתמשים. לעיתים, זה עלול לומר כי תוכן מסויים אשר עקב אחר כל "הכללים" עדיין יספוג ירידה וזאת כי יש תוכן קצת יותר טוב ממנו.
מה עושים בזמן שמחכים לעדכון ליבה של גוגל?
באופן כללי, הדבר המומלץ עבור כל בעל אתר, הוא לעקוב אחר האתר שלו ולנטר אותו באופן קבוע. אפשרות טובה היא לייצר התראות עבור עמודים חשובים ושיתריעו על ירידות במיקומים וכך לדעת באופן מיידי האם עמוד מסוים ספג ירידה ומיד לנסות לתקן ולשפר אותו.
מה שאנחנו עומדים לכתוב עכשיו אולי יפתיע את חלקכם אבל אנחנו נקח את הסיכון: כאשר מבצעים מעקב אחר תנודות האתר והעמודים שלו, עוקבים גם אחר העליות ולא רק אחר הירידות! אם תעשו כן, סביר להניח שתזכו לקבל רמזים לאיך העדכון עלול להשפיע על האתר שלכם ועל אתרים באופן כללי, כמו גם תבינו מה מעניק חיזוק ומה עושה בדיוק ההפך. משמע, בעזרת מעקב ותמונה מלאה, תוכלו לדעת מה לעשות כדי לשפר את האתר שלכם או עמודים ספציפיים באתר ולהבין מה נחשב לטוב יותר בעיני גוגל ולדאוג ליישם זאת תמיד ובאופן רוחבי.
מה עושים אם התוכן צנח אחרי עדכון ליבה?
אם אתם שמים לב לירידה, שהתרחשה לאחר עדכון, הגיע הזמן לעצור ולבחון היטב מה זכה לעלייה ומה זכה לירידה במיקומים. זכרו תמיד, שגוגל לאו דווקא מענישה את התוכן שלכם, אלא אולי פשוט בחרה לתעדף תוכן באתר אחר – וזה צריך להיות אחד מהקווים המנחים שלכם. המשמעות של כך היא, שתוכלו לדעת או להסיק לגבי קריטריונים ספציפיים, שאם יתוקנו, אולי ישפרו את הדירוגים שלכם.
מוטב שתבחנו ותעריכו את התוכן אשר ספג ירידה, באופן הכי מדויק שאפשר, אל מול תוכן שזכה לעלייה ותשוו: מה קיים במה שצנח אל מול מה שקיים במה שדווקא טיפס במיקומים. מה שעוד תרצו לעשות (וגם אם אינכם רוצים, כדאי שבכל זאת תעשו), הוא לבחון את התוכן שעלה מעליכם ולנסות להבין מדוע גוגל העדיפה את התוכן הנ"ל על פני התוכן שלכם. למעשה תוכלו באמצעות השוואה זו, להבין כיצד תוכלו לשפר את התוכן שלכם ולגרום לאתר שלכם להעלות במיקומים.
כיצד תוכלו לשפר את האתר שלכם, אם המיקום שלו צנח?
בעלי אתרים, תמיד צריכים לעקוב אחר האסטרטגיות של גוגל, לשיפור דירוג התוכן. באופן ספציפי יותר, לעקוב אחר ניסיונות האלגוריתם לאתר את ה EAT בתוכן.
אם שמתם לב לצניחה בדירוגים, עליכם להעריך את התוכן שלכם, בהתבסס על הקריטריונים של EAT. בחנו את מקוריות התוכן, האם אתם מספקים מידע מקורי או מחקר מהימן עבור הלקוחות שלכם? בחנו את המומחיות שלכם ונסו לענות על השאלה "מדוע הגולשים צריכים דווקא לבטוח בכם?" האם הענקתם לגולשים סיבה מספיק טובה להאמין למה שאתם כותבים? האם האתר שלכם ופריסת העמוד שלכם תומכת ומחזקת את המומחיות שלכם או שאולי היא פוגעת? האם אתם באופן קבוע מספקים מקורות ותימוכין למה שאתם מפרסמים? ועוד.
גוגל, רוצה שתתמקדו ביצירת תוכן המספק לגולש ערך מוסף. התוכן שלכם צריך להעניק לגולש ערך מוסף שלא ניתן למצוא אצל המתחרים שלכם.
גוגל מעדכנת ומשפרת את האלגוריתם שלה באופן קבוע וזה אומר, שתמיד יהיו עדכוני ליבה, אשר יכולים להשפיע על הדירוג שלכם ושל אתרים אחרים ברשת. ענקית מנועי החיפוש, לעיתים מתריעה מראש אודות עדכונים וכל הזמן מזכירה כי צניחה בדירוגים, אינה בהכרח מעידה על הפרה או על תוכן לא טוב אלא על תוכן אחר שנמצא "טוב יותר" בעינייה על פי המדדים שהיא הגדירה. זה דיי בטוח להניח, שהפוקוס של גוגל הוא EAT ובעצם המטרה שלה היא (שאתם אמורים לחלוק איתה) לספק לגולש שירות / חוויה / תוכן טובים יותר.
הקפידו לעקוב אחר האתר שלכם, לשפר אותו באופן קבוע ולהיות הכי טובים שאתם יכולים – זה המפתח להצלחה וליציבות!
מה עושים כאשר אתר נפגע כתוצאה מעדכון?
הדבר הכי חשוב שתזכרו, הוא שחיפוש אורגני הוא משחק לטווח הארוך. תכננו תוכניות, שנו מידי פעם, רעננו את התוכן הקיים והמשיכו לייצר ולספק תוכן רלוונטי ובעל ערך מוסף. להלן כמה גייד ליינים מהעדכון הקודם, אשר דיי מתאימים לכל עדכון:
- הגבירו את קצב יצירת התוכן שלכם, כדי לפצות על איבוד התנועה.
- המשיכו להתמקד בתוכן איכותי בעל ערך מוסף
- אם תוכלו, השתדלו שכל תוכן יהיה מינימום 1000 מילים ועדיף 2000
- היו מקוריים, רעננים, מדויקים ועכשוויים
- אל תשכחו לעשות קישורים פנימיים נכונים
- נסו להיות מקושרים פנימית, חיצונית וגם ברשתות החברתיות השונות
- שפרו את זמן טעינת האתר ואל תסתפקו בציון מתחת ל-90
- נסו להפחית את ה bounce rate
- ספקו חווית משתמש מצוינת לצד ביצועי אתר טובים
- שיקלו להשתמש ב schema markup של גוגל אשר התחילה לקבל לאחרונה ביקורות חיוביות
אם תעקבו אחר כללי מפתח אלו, סביר והאתר שלכם יזכה לדירוגים טובים יותר ובאופן כללי ציונים טובים יותר וחוויה נהדרת עבור המבקרים שלכם.
מהו תוכן איכותי ובעל ערך מוסף וכיצד תוכלו לייצר אותו?
עדכון הליבה האחרון של גוגל, מחזק למעשה את מעמדו הבלתי מעורער של התוכן ומחייב אתכם ביצירת תכנים איכותיים ובעלי ערך מוסף לקהל הגולשים הרלוונטי לכם, וכאן בדיוק עולה השאלה: מהו תוכן איכותי ובעל ערך וכיצד ניתן לייצר אותו באופן כזה שיאפשר לכם להיות מובילי תחום בתחום עיסוקכם וגם ישרת את צרכי הקידום הנחוצים לכם בגוגל.
על מנת לסייע גם לכם ליצור תוכן איכותי ובעל ערך, החלטנו לרכז עבורכם מספר טיפים מעשיים בנושא:
עקבו אחר עולמות התוכן של המתחרים – על מנת לייצר תוכן איכותי ובעל ערך מוסף לקהל הגולשים הרלוונטי לכם, חשוב ומומלץ לעקוב אחר עולמות התוכן של המתחרים. פעולה זו תאפשר לכם לבחון את האופן בו המתחרים מנגישים את התוכן לקהל הגולשים ואת נקודות החוזק ונקודות החולשה של התוכן המופיע באתרי המתחרים.
ערכו רשימה של נושאי תוכן רלוונטיים – כל תחום עיסוק יכול להפוך לעולם תוכן עשיר, מעמיק ובעל ערך לגולש הממוצע. לפיכך, אנו ממליצים לכם לערוך רשימה של נושאי תוכן שונים לכל תחום עיסוק בו אתם מתמקדים, לדוגמא: במידה והינך חשמלאי מוסמך, תוכל להעלות תכנים שונים הקשורים לתחום עיסוקך העיקרי כגון: שירותי חשמלאי מוסמך במסגרת הליכי בנייה או שיפוץ, שירותי חשמלאי מוסמך לטיפול בתקלות חוזרות ונשנות במערכת החשמל, חשיבותו של חשמלאי מוסמך לביצוע עבודות חשמל ועוד רשימה ארוכה של נושאים הקשורים לתחום העיסוק העיקרי.
התמקדו בשאלה: מהו הערך המוסף של התוכן? – תוכן מעניין ואיכותי, חייב להיות מבוסס על הערך המוסך אותו הוא מעניק לקהל הגולשים, ולכן, בכל עמוד תוכן אותו אתם מעלים לרשת, נסו לשלב מידע בעל ערך מוסף. לצורך כך, עשו שימוש בנתונים שונים הקשורים לתחום עיסוקכם, בהעדפות הצרכניות הקשורות לתחום עיסוקכם, בנתוני מחקרים שונים בתחום עיסוקכם וכדומה.
הסתייעו בשירותיהן של חברות תוכן – כיום, תוכלו ליהנות מהיצע הולך וגדל של חברות תוכן מנוסות ומקצועיות המאפשרות לכם ליהנות ממגוון רחב של שירותי תוכן לכל מטרה שיווקית – פרסומית במרחבי הרשת. חברות התוכן השונות מספקות לכם פתרונות תוכן היקפיים לכל פעילות שיווקית נדרשת.
עד העדכון הבא…