אחד מהכישורים הכי חשובים לאמץ בעולם ה SEO הוא לזהות ירידה בכמות התנועה האורגנית המגיעה לאתר שלכם. זיהוי ירידה כזו, יאפשר לכם לצפות ירידות עתידות ולהתאים את האסטרטגיה הקידומית שלכם על מנת למנוע זאת. בנוסף, יכולת הזיהוי הזו תעניק לכם את הידע על מה עובד ומה לא עובד בכל הקשור לתנועה אורגנית – וזה חברים לא פחות חשוב!

שוק גדל – תחרות גדלה

אם האתר שלכם נמצא בסביבה תחרותית מכל סוג, יש סיכוי גדול שהמתחרים שלכם פשוט גרמו לירידה אצלכם או יותר נכון לעלייה באתרים שלהם. ניתן לזהות ירידה מסוג זה בעזרת בחינה מדוקדקת של התוצאות הראשונות בגוגל;

  • השוו את ה CTR שלכם בעזרת קונסולת החיפוש לשתי תקופות לפחות.
  • השוו תוצאות מול המתחרים – היכן אתם מול המתחרים במילות החיפוש החשובות שלכם. בחנו האם יש מתחרה חדש שצמח לו שאולי נוגס קצת בתנועה שלכם.
  • אמצו טקטיקות שעבדו למתחרים ודאגו להגדיל את התנועה שלכם ולא רק להסתפק בכמות התנועה הקודמת שלכם אלא שאפו לעוד.
  • תוצאות החיפוש – אפילו אם המיקום שלכם לא השתנה, הסתכלו בעמוד התוצאות הראשון, מה השתנה בו? האם יש יותר מודעות קניות למשל? זהו תרחיש אחד בו המיקום שלכם נשאר אותו דבר אבל תקבלו פחות תנועה.
  • פוזלים לצדדים – שקלו להתחיל לקדם מילות מפתח פחות תחרותיות אך כאלו שבהחלט יכולות להניב עוד תנועה לאתר.

ירידה בכמות החיפוש האורגני

בדקו את הנראות שלכם

אחת ההנחות הכמעט אוטומטיות היא שהדירוג ירד ולכן התנועה פחתה אך זוהי בהחלט לא הנחה, שאתם רוצים לעשות באופן אוטומטי אלא לבדוק זאת היטב. בדקו שוב את המתחרים שלכם והפעם השוו את האתר שלכם אליהם, האם יש אולי שינוי בדירוגים לרעתכם והמתחרה שהיה מדורג נמוך מכם, הצליח לטפס מעליכם? במידה וכן, בחנו את התוכן של אותו מתחרה והשוו אל התוכן שלכם.

עדכוני אלגוריתם ומערך קישורים – חשוב מאוד לבדוק האם אחד מהעדכונים של גוגל השפיעו לרעה על כמות התנועה לאתר שלכם. לצד בדיקה זו, בחנו היטב את מערך הקישורים של האתר שלכם והאם מדובר במערך קישורים איכותי או… פחות איכותי (שפעם אולי עזר לדירוג אך כיום סביר ורק מזיק).

דירוג המותג שלכם – לא פעם, אנו שוכחים (ולא בכוונה) את המותג שלנו ולכן כדאי לבדוק האם אכן זה המצב וגם לבדוק האם קיבלתם ענישה או פעולה ידנית של גוגל. במידה והדירוג המותגי שלכם יורד באופן קבוע, בדקו האם המתחרים שלכם מציעים את המוצר או השירות שלהם תחת השם שלכם.

אל תשכחו את התוכן… – אם בדקתם את כל מה שהזכרנו לעיל ועדיין לא זיהיתם את מקור הבעיה, הגיע הזמן לבדוק את התוכן שלכם, לרענן אותו ולעבות. כידוע, גוגל מאוד בעד תוכן ולכן אתם רוצים, שהתוכן שלכם יחשב לאיכותי ומספק עבורם. מן הסתם, בדקו שאין לכם תוכן משוכפל מכל סוג! תוכן משוכפל זה רע מאוד ויגרור עימו השלכות לא נעימות – אפילו אם זה התוכן שלכם!

תוכן לSEO

באגים

יש לא מעט תקלות טכניות שיכולות לגרום לירידה בכמות התנועה האורגנית ועליכם לבדוק הכל ולתקן כל באג או תקלה שתמצאו. בין הדברים החשובים והשכיחים ביותר נמצא את גורמי האינדוקס (אולי עמודים לא מאונדקסים?), מהירות האתר (האם האתר שלכם לא נטען מהר מספיק?) ובעיות דטה שונות (סנכרון נתונים לא עובד?).

זו הייתה רק סקירה קצרה של גורמים שונים לירידה בתנועה לאתר אך מאוד ייתכן והכל תקין בכל הבדיקות האלו ועדיין אתם מזהים צניחה בכמות התנועה האורגנית לאתר, אז:

מה עושים אם שום דבר לא עובד?

בדקו את המוניטין שלכם – מדי פעם קורה משהו המזיק למוניטין שלכם ואתם כלל לא מודעים אליו.. אולי לקוח לא מרוצה שכתב ביקורת שלילית מאוד וזה פוגע במוניטין שלכם וגורם לגולשים להתרחק מהאתר שלכם… הריצו בדיקה על שם המותג שלכם ובדקו האם יש משהו חריג וחדש אשר עלול להשפיע ומשפיע על המוניטין שעבדתם כל כך קשה לבנות.

אם הכל תקין והמוניטין של המותג שלכם לא נפגע, אולי התחרש משהו שמשפיע עליכם למרות שאינו קשור אליכם, למשל: בזמן האחרון התפרסמו מחקרים רבים אודות סוג מסוים של פלסטיק אשר שימוש בו עלול להיות מסוכן ומסרטן וכתוצאה מכך, אתרים אשר מכרו את אותו סוג פלסטיק, ספגו ירידה חדה מאוד בתנועה – זו דוגמא להשפעה כללית אישית.

לסיכום

אם אתם מרגישים ירידה בכמות התנועה האורגנית שלכם, קשה מאוד לזהות את מקורה. אתם צריכים לעבוד בצורת השלילה ולהגיע לחקר האמת מהר ומדוייק ככל האפשר. ככל שתצליחו לזהות את המקור מוקדם יותר, כך תוכלו לנסות לשלוט בנרטיב ובתוצאה טוב יותר. המשיכו להיות עם היד על הדופק ואם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים או שאין לכם זמן, פנו אלינו ויחד נוכל למצוא את הפתרון הטוב ביותר!

כתבות אחרונות