אם יש משהו אחד שכולם יודעים הוא שקונסולת החיפוש של גוגל היא כלי SEO הכרחי… הבעיה שלא מעט אנשים מוצאים אותה מסובכת (לפחות בהתחלה) ומוצאים את עצמם נרתעים מלהשתמש בה… ולכן, החלטנו שכדאי שנפרסם מדריך מיוחד לכל מי שרוצה להתחיל ב SEO ונעזור לכם להכיר את הקונסולה ולא לחשוש ממנה.
מי את קונסולת החיפוש?
קונסולת החיפוש, בשמה הקודם: וובמאסטר, היא כלי אונליין חינם מבית גוגל, שנועד להעניק לבעל האתר מידע אקוטי חשוב על ביצועי האתר:
- ביצועי האתר בעמודי תוצאות החיפוש
- ענישות או בעיות אשר דורשות טיפול
- צפייה באתרים המקשרים לאתר
- ביצועי האתר על פי מכשירים
ועוד ועוד.
בואו נתחיל להכיר את הקונסולה והצעד הראשון הוא איך לחבר את האתר שלכם
הקמת קונסולת החיפוש לאתר שלכם
נאמר מראש, מדובר על תהליך קל ומהיר יחסית. ראשית, יש לגלוש אל עמוד הראשי והפתיח של קונסולת החיפוש ולהתחבר אל חשבון הגוגל שלכם. במידה ואין לכם חשבון גוגל, תוכלו להקים אחד בקלות.
לאחר שתבצעו את ההרשמה, תתבקשו להזין את כתובת האתר שלכם ושם יוצגו לכם שתי אופציות:
Domain Property – יעניק מידע לגבי כל הדומיין שלכם וביצועיו בגוגל כולל סאב דומיינים ופרוטוקולים.
URL Prefix Property – במידה ואתם רוצים מידע לגבי URL ספציפי, זו האופציה שאתם צריכים לבחור.
תהליך האימות
כעת עליכם לאמת, שאתם אכן הבעלים של אותו דומיין שהקשתם בשלב הקודם.
שימו לב שאם בחרתם באופציית Domain Property, האימות יתנהל באמצעות רשומות ה DNS. תלוי הספק שלכם, תהליך אימות ה DNS, ידרוש מכם להיכנס אל הגדרות הרשומות DNS שלכם ואז להוסיף רשומת DNS חדשה ולהדביק את הקוד שהופיע בקונסולה.
טיפ קטן מאיתנו: גוגל מספקת המון מדריכים כיצד לבצע את אימות ה DNS על פי ספק.
לאחר שכבר הזנתם את הרשומה, לחצו על אימות. אימות באמצעות DNS יכול לקחת עד 72 שעות אז אם הופיעה לכם הודעה שהאימות נכשל, לא להילחץ ולהמתין מעט. בהמשך, ההודעה הבאה תופיע: אימות באמצעות תג HTML.
במידה ויש לכם אתר וורדפרס, תוכלו להיעזר בתוספים שונים אשר מפשטים את תהליך האימות.
בעלים, משתמשים והיתרים
לאחר שסיימתם את תהליך האימות, יש לכם גישה רשמית לקונסולת החיפוש של גוגל ותוכלו גם לאפשר לאחרים לגשת אל החשבון שלכם.
ישנן 3 רמות גישה אותן תוכלו לתת לאחרים על מנת שתהייה להם גישה לקונסולת החיפוש:
- בעלים – גישה מלאה כולל הענקת גישות לאחרים ואף יצירת בעלים נוספים, להם תהייה גישה זהה (תוכלו לעשות זאת על ידי לחיצה על שלושת הנקודות בקצה).
- משתמשים מלאים – צפייה מלאה בכל נתוני האתר ובעלי יכולת להשתמש כמעט בכל מה שיש לקונסולה להציע למעט הענקת גישה, שינוי כתובת ועוד.
- משתמשים מוגבלים – צפייה בנתוני הקונסולה וחילול דוחות בסיסיים בלבד. הוספת משתמש כזה תתבצע על ידי לחיצה על הגדרות -> משתמשים -> הרשאות -> הוספת משתמש -> הזנת פרטי המשתמש -> בחירת סוג ההרשאה אותה תרצו להעניק.
וכעת, הגיע הזמן להכיר את המידע שתוכלו לצפות בו בקונסולה..
Overview – תצוגה כללית
כאשר אתם מתחברים לקונסולה, תפגשו בדף האוברויו הכללי המציג מידע חשוב וכללי על האתר שלכם. מהעמוד הזה, תוכלו להגיע ל:
- דו"ח ביצועי אתר – כמה אנשים הקליקו על האתר שלכם בגוגל
- דו"ח הכיסוי (Coverage) – כאן תוכלו לדעת האם עמודי האתר שלכם מאונדקסים
- דו"ח שיפורים (Enhancements) – כאן תוכלו לראות מידע על השיפורים אותם ביצעתם לאתר
- דו"ח פעולות ידניות (Manual actions report) – דו"ח / עמוד חשוב מאוד כי כאן תגלו האם גוגל הענישה את האתר שלכם (עונש ידני)
אם אתם רוצים לצפות בדו"ח המלא ולא התקציר, פשוט הקליקו על פתיחת דו"ח והדו"ח יוצג במלואו.
הבה נכיר את הדו"חות על פי הסדר
דו"ח הביצועים – Performance report
כשמו כן הוא, מדובר בדו"ח המראה את ביצועי האתר ועמודי האתר במנוע החיפוש של גוגל. לדו"ח שלושה חלקים ראשיים אותם כדאי לכם להכיר:
- פילטר
- 4 מטריקות
- טאבי נתונים
בתפריט העליון תוכלו לראות את הפילטר אשר יאפשר לכם להוסיף או להוריד משתנים שונים. אנחנו ממליצים לפלטר לרמה הכי מדויקת שאפשר והתוצאה תהייה דו"ח רלוונטי. להלן המשתנים איתם תוכלו לשחק:
- תוצאות – אלו תוצאות תרצו לראות: תמונות, וידיאו או ווביות
- תאריך – בחירת טווחי תאריכים והשוואת תאריכים
- שאילתה – צפייה בנתונים פר שאילתה על בסיס בחירת מילות מפתח להצגה או מילות מפתח שלא יוצגו
- עמוד – תוכלו לבחור עמוד ספציפי להתמקדות
- ארץ – תוכלו לבחור ארץ ולראות את התוצאות של הארץ הזו
- מכשיר – בחרו אלו נתוני מכשירים תרצו לראות
- נראות חיפוש – תוכלו לפלטר על פי נתונים כגון: תוצאות עשירות (Rich Results)
מתחת לתפריט העליון הזה, יוצג גרף של נתוני ה SEO שלכם. באופן דיפולטיבי, הגרף יציג נתונים ממוצעים של ה- 3 חודשים האחרונים.
כפי שתוכלו לראות, יש 4 מטריקות שונות מעל הגרף הנ"ל, והן:
- סך קליקים – כמה אנשים הקליקו וביקרו באתר שלכם היישר מגוגל
- סך הופעות – כמה פעמים הופיע התוכן שלכם בגוגל (הופעה אינה מחייבת קריאה או הקלקה)
- CTR ממוצע – כמה אחוזים מסך ההופעות, הסתיימו בקליק (כך מחשבים CTR)
- מיקום ממוצע – מה הוא הדירוג הממוצע של התוכן שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל (שימו לב שכתבנו דירוג ממוצע)
חשוב שתדעו: אם תחוו עלייה גדולה בהופעות, סביר וה CTR שלכם יצנח אבל זה לא אומר שאתם צריכים לדאוג מיד אלא זה אומר שאתם צריכים לבדוק מה הסיבה.. אחת מהסיבות יכולה להיות הופעה בשאילתה מסויימת אבל במיקום נמוך למשל.
בתחתית הגרף, ישנה טבלה עם תוצאות ספציפיות.
ישנם 5 טאבים לבחירה:
- שאילתות
- עמודים
- ארצות
- מכשירים
- נראות בחיפוש
שימו לב: במידה ואתם רוצים לראות היכן מדורגת שאילתה ספציפית לעמוד, בחרו בטאב העמודים, הקליקו על העמוד הספציפי אותו תרצו לנתח ולקבל עליו נתונים ואז בחרו שוב בשאילתות.
באופן כללי, חשוב שתבינו שאתם יכולים לקבל המון מידע מהקונסולה וכולו הכרחי וחשוב, לדוגמא:
- ביצועי אתר על פי מילת מפתח ספציפית
- איזה עמוד מדורג על פי אלו מילות או ביטויי מפתח
- השוואת תוצאות בטווחי זמן שונים
- ניתוח לביצועים של האתר פר מכשיר ממנו גולשים
כיצד דו"ח הביצועים יכול לייצר לכם עוד תנועה אורגנית?
אם אתם תוהים היכן תבלו את מרבית זמנכם, אז זה בדו"ח הזה בדיוק. במבט ראשוני, הדו"ח נראה מעט מסובך אבל למעשה הוא דיי קליל ברגע שמבינים אותו – וזהו בדיוק היכן אנחנו נכנסים, בואו נכיר את הדו"ח הזה:
טיפים לשימוש וקריאת דו"ח הביצועים
- איתור הדפים שזקוקים אופטימיזציית CTR – אופטימיזציית לשיעורי ההקלקה יכולה לעזור ולשפר את אחוזי ההקלקה אבל כדי לעשות את האופטימיזציה, צריך להבין אלו עמודים זקוקים לה. כדי למצוא את העמודים האלו אתם צריכים לבחור ב "ממוצע CTR" ואז "מיקום ממוצע" (מעל הגרף). כאשר יש CTR נמוך לאחת (או יותר) ממילות המפתח החשובות, הקליקו על מילת המפתח והחליפו לטאב העמודים – זה יציג לכם את העמוד שמדורג למילת המפתח הזו.
כך תוכלו לשפר את ה CTR שלכם:
- שפרו את תיאור המטה
- כתבו כותרת קצת יותר פיקנטית ומושכת
- במידה ואין לכם נתונים מובנים וזה מתאים, הוסיפו
- אם אין לך פאבאייקון (favicon – האייקון הקטן למעלה), זה הזמן להוסיף
חשוב שתבינו ותפנימו, לתג הכותרת ולתיאור המטה, יש השפעה משמעותית על שיעור ה CTR שלכם! זכרו זאת והשתדלו תמיד לכתוב תגים ותיאורים מושכים על מנת שיותר גולשים יקליקו ויבקרו באתר שלכם אך הקפידו על רלוונטיות.
בחרו את מילות המפתח הנכונות והטובות ביותר עבורכם ודבקו בהן, אל תנסו לעשות אופטימיזציה לכל המילים כי זה פשוט לא הגיוני וגם לא יעבוד.
תמיד תנסו לחשוב ולהבין מה הסיבה לשיעור ה CTR הנמוך ולהבין מדוע זה קורה. אם תצליחו להבין מה הבעיה, הדרך לפתרון תהפוך קלה יותר.
- מצאו מילות מפתח חדשות – יש מספר דרכים למצוא מילות מפתח חדשות וטובות, בואו נגלה כיצד ניתן לעשות זאת באמצעות הקונסולה:
כדי למצוא מילות מפתח בעלות פוטנציאל, פלטרו את מילות המפתח בהן אתם מדורגים בעמוד השני או השלישי אך לא יותר מכך (משמע מיקום 30). מילים אלו הן בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר ובהן כדאי להתרכז.
מילות מפתח חשובות – במידה ואתם מדורגים נמוך במילות מפתח חשובות, חשבו על איך לשפר את תוכן העמוד על ידי עדכון התוכן, להיות יותר ספציפיים, הפיכת התוכן ליותר מושך וכזה שיוביל למה שנקרא Engagement.
מילות מפתח משניות – מדובר במילים אשר לא כיוונתם אליהן אך עדיין הן מדורגות. במידה ויש מילת מפתח גדולה יחסית בה אתם מדורגים, סביר ויהיו עוד כאלו.
המטרה העיקרית שלכם היא לזהות אלו מילות מפתח יהיו יותר בעלות ערך עבורכם. כאשר אתם מנסים לזהות את המילים הללו, חשבו על כמות התנועה, הקושי והתחרות שבדירוג וכמובן הרלוונטיות של מילים אלו עבורכם.
- אתרו מאמרים זהים שמתחרים על אותה מילה – לפני שאתם מפרסמים מאמר חדש, נסו למצוא מאמרים, שמתחרים על אותה מילת מפתח. תוכלו לעשות זאת על פי השלבים האלו:
- הזינו את השאילתה עצמה
- הזינו את מילת המפתח
- הקליקו על טאב העמודים הממוקם מתחת לגרף – שם תראו את כל העמודים בעלי הדירוג לאותה מילת מפתח בגוגל.
מה יכול לקרות מכאן?
כעת אתם עלולים למצוא 2 סוגי תוצאות; האחת, עמוד שיש לו את אותה מילת מפתח ואז מוטב כי תעדכנו את העמוד הישן או לעשות הפנייה אל העמוד הישן במקום ליצור עמוד חדש ולהפך. התוצאה השנייה, עמוד אשר מדורג לאותה מילת מפתח אבל לא מדובר במילת מפתח המרכזית ואז בדקו את העמוד והוסיפו לינק פנימי למאמר החדש שאתם מתכננים להעלות (במידה וזה אכן מתאים כמובן).
ועוברים ל… דו"ח הכיסויים
הדו"ח הבא בתור הוא דו"ח האינדוקס. דו"ח זה יציג לכם את כל העמודים אשר מופיעים כבר בתוצאות החיפוש של גוגל. נכון, שהרמזור מראה ירוק אז הכל בסדר ואפשר לנסוע? אז גם כאן, אם הכל ירוק your good to go. כאשר אדום מתחיל להופיע, זה אומר שיש בעיות וכמובן שהשאיפה שלכם היא לראות רק ירוק – זו אגב שיטת הדירוג של גוגל והיא מיושמת לאורך כל הכלים והדוחות.
טיפ: במידה וישנם שינויים רבים ותכופים באופן פתאומי, זה יכול להעיד על בעיה טכנית באתר. במידה ויש שגיאות, תוכלו לראות את זה בקונסולה עצמה ואף לקבל דו"ח שגיאות במידה ותרצו.
חשוב מאוד לטפל בכל בעיה ובמיוחד בבעיות טכניות אשר עלולות להשפיע על ביצועי האתר והנראות של האתר בעמודי תוצאות החיפוש.
מפת אתר
כאשר אנחנו אומרים מפת אתר, הכוונה היא למפה בקובץ XML המציגה את מבנה האתר שלכם. חשוב מאוד להעלות מפה לקונסולת החיפוש ולעזור לגוגל לסרוק ולנווט באתר שלכם. כל שעליכם לעשות הוא לחולל מפת אתר ולעדכן בקונסולה את ה URL שלה. יש לא מעט תוספים שעושים זאת וכך המטלה היא פשוטה למדיי. יתרון נוסף של המפה הוא שהוספתה תאפשר לכם לקבל התראות על בעיות שונות, כולל הבדלים בין מבנה האתר עצמו לאיך שגוגל רואה את האתר שלכם.
שיפורים
חלק מניהול אתר הוא תמיד לשפר אותו ככל האפשר ובעמוד השיפורים, תוכלו לראות את כל השיפורים שביצעתם. יש כמה סוגי דוחות שתוכלו לראות, בין היתר:
- Mobile usability
- Accelerated Mobile Pages
- Structured data
נרחיב מעט על סוגי הדוחות שציינו לעיל
דו"ח Mobile usability
דו"ח שמראה כיצד האתר עובד במכשירים הניידים. במידה והכל תקין מבחינה רספונסיבית, הכל יהיה ירוק אך כל בעיה רספונסיבית תוצג בדו"ח זה ותסומן באדום. בעיות מובייל יכולות להיות: טקסט קטן מדיי, התוכן רחב יותר מהמסך ואלמנטים לחיצים יותר מדיי קרובים אחד לשני.
דו"ח AMP
את ה- AMP של גוגל, תוכלו להוסיף בעזרת תוסף וכאשר הוא מותקן, אנשים יוכלו לגשת לגרסת ה AMP של האתר היישר מגוגל. יתרונו של ה AMP הוא העובדה שהוא יכול לעזור בשיפור דירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש (זמן טעינה מהיר, מספק חווית גלישה טובה יותר). ברגע שאקטבתם את ה AMP באתר שלכם, תוכלו לבדוק את הדו"ח בקונסולה ולבדוק האם ה AMP עובד באופן תקין. כמו יתר הדו"חות של גוגל, גם כאן יש סימון רמזור (אדום ירוק) לדירוג עמודים.
דו"ח Structured data
דו"ח זה מאפשר הצגת מידע נוסף כגון תמונות, וידיאו, דירוג כוכבים ועוד. כדי שתוכלו לצפות בנתונים מובנים, גוגל צריך להבין את קוד האתר. חשוב להכיר את כלי Structured Data Testing, שפותח על ידי גוגל ויעזור לתקן בעיות של נתונים מובנים.
דו"ח Manual actions
קודם כל, אנחנו מקווים שלעולם לא תצטרכו את הדו"ח הזה! כי אם אתם צריכים זה אומר, שחטפתם ענישה ידנית על ידי אחד מעובדי גוגל…
במידה ומתעורר חשד שאתם עושים משהו לא "חוקי" או תקין באתר שלכם (כמו רכישת לינקים), תזכו לענישה ידנית. ענישה מסוג זה, יכולה לפגוע בדירוג האתר או להוביל לכך שהאתר שלכם יאונדקס מחדש ולכן חשוב לפתור כל בעיה באופן הכי מהיר ועל הצד הטוב ביותר – ולשביעות רצון גוגל.
דו"ח Links
כידוע, קישורים הם אחד הפקטורים החשובים ביותר ל SEO ואין אתר שלא זקוק לקישורים (לא משנה כמה הוא בנוי היטב וכמה התוכן שלו מושלם). בעזרת דו"ח זה תוכלו לראות את כל הקישורים לאתר שלכם, אלו עמודים הכי מקושרים (פנימית וחיצונית) ועוד.
בעזרת דו"ח הלינקים תוכלו למצוא:
- אלו עמודים זוכים להכי הרבה קישורים
- אלו אתרים מקשרים אליכם
- אלו אנקורים הם הכי שכיחים
- אלו עמודים מקושרים פנימית
כמו כן, תוכלו להקליק על עמודים ספציפיים ולראות מי מקשר אליהם אך לא תוכלו לדעת מה היא איכות הקישור – וזה חשוב מאוד. יש לא מעט כלים אשר יוכלו לספר לכם יותר על הקישור עצמו ולומר לכם כמה, אם בכלל, הוא איכותי.
לסיכום
קונסולת החיפוש היא כלי נהדר עליו לא כדאי לוותר. הקונסולה תעזור לכם לקבל מידע על האתר שלכם, בעיות טכניות ואספקטים שונים על ה SEO שלכם. הקפידו כי האתר שלכם מחובר לקונסולה ועקבו אחריה באופן קבוע.